Wednesday, October 9, 2013

jasa seorang ibu

Anak penguat semangat


Anak penguat semangatKAMPUNG MIA - Kasih ibu membawa ke syurga. Begitulah gambaran ketabahan Suriani Othman, 45, dalam membesarkan enam anak, tambahan pula tiga daripadanya mengalami masalah lembam.

Suriani berkata, biarpun ditakdirkan bergelar ibu tunggal setelah bercerai lima tahun lalu, namun anak-anak menjadi penguat semangat menyebabkan dia tidak pernah mengalah dan sanggup mengerah keringat demi mencari sesuap nasi untuk keluarga.

Menurutnya, sebelum ini dia melakukan pelbagai kerja termasuk mengambil upah menyapu rumah orang, namun kini dia bekerja sebagai tukang sapu di bandar Kuala Berang dengan pendapatan kira-kira RM630 sebulan, selain mengurut.

“Membesarkan anak-anak sendirian bukan mudah. Namun sebagai ibu, kekuatan itu muncul sendiri apabila melihat mereka. Mahu atau tidak, naluri keibuan mendorong kita lakukan apa sahaja untuk mencari rezeki halal.

“Kalau ikutkan memang tidak cukup, namun syukur rezeki untuk saya dan anak-anak sentiasa ada. Sumbangan beras khususnya pada Ramadan biasanya boleh digunakan untuk setahun.

Malah, saya turut menerima bantuan JKM sebanyak RM300 sebulan bagi meringankan beban membesarkan anak-anak,” katanya.

Suriani berkata, anak sulungnya, Nur Hafizah Mohd Rizal, 19, bekerja di sebuah kedai makan di Marang, manakala lima lagi masih belajar termasuk Nur Hasliza, 13; Nur Hidayah, 12 dan Mohd Izat Naim, 7, di kelas pendidikan khas di Sekolah Kebangsaan Kuala Berang.

Menurutnya, anak kedua, Nur Malina, 18, pula belajar di sebuah kolej di Rusila, Marang dan anak bongsu, Nur Laily Alzahra, 5, di tadika.

"Sebelum ini, hanya Nur Hasliza dan Nur Hidayah lembam, namun baru-baru ini saya agak terkejut apabila dimaklumkan Mohd Izat juga alami masalah sama. Mereka kini belajar di sekolah sama.

"Memandangkan hanya seorang anak lelaki, pastinya dia menjadi harapan saya sekeluarga. Namun, siapa kita untuk melawan ketentuan-Nya.

Walaupun menjaga anak-anak sebegini amat menguji kesabaran kerana mereka sebenarnya sensitif dan mudah memberontak, namun saya reda serta cepat-cepat beristighfar,” katanya.

Suriani berkata, dia menaruh harapan besar kepada anak sulung dan keduanya agar dapat menjaga adik-adik, bagaimanapun selagi terdaya, dia akan terus memerah keringat mencari rezeki untuk mereka.

sumber : http://www.sinarharian.com.my/edisi/terengganu/anak-penguat-semangat-1.209805

No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.