Ibu tunggal tabah jaga 2 anak OKU
Maimunah tidak jemu melayan karenah Shafikah dan Nur Amalina.
MUAR - Kasih ibu membawa ke syurga, begitulah gambaran ketabahan Maimunah Chik, 52, di atas pengorbanannya membesarkan dua anak yang dikategorikan orang kurang upaya (OKU).

Maimunah berkata, anak sulungnya, Shafikah, 21 dan anak bongsunya, Nur Amalina, 15, disahkan mengidap Cerebral Palsy sejak dilahirkan.

Bagaimanapun, peranannya membesarkan dua anak itu teruji apabila suaminya, Mohd Saidin Ismail, meninggal dunia kerana barah kira-kira tiga tahun lalu.

“Sebelum ini tugas menjaga Shafikah dan Nur Amalina dilakukan bersama arwah suami.  Namun kini, saya mengambil tugas tersebut sendirian dan pada masa yang sama menjadi ketua keluarga.

“Kudrat saya semakin terbatas untuk menguruskan mereka berdua terutama untuk mengangkat ke tandas, kadang kala perlu meminta bantuan keluarga yang tinggal berdekatan,” katanya kepada Sinar Harian, semalam.

Menurutnya, bebannya sedikit berkurangan apabila anak kedua, Nur Arina, 19, yang baru tamat belajar dari sebuah kolej kemahiran berada di rumah dan membantu menguruskan kakak serta adiknya.

Maimunah berkata, penyakit berkenaan menyebabkan Shafikah dan Nur Amalina tidak membesar seperti kanak-kanak lain kerana sistem otak mereka lumpuh.

“Shafikah  sebelum ini pernah mengalami sawan dan penyakit itu boleh menyerang pada bila-bila masa,” katanya yang menetap di Lorang Wan Chik, Jalan Salleh di sini.

“Saya bersyukur dalam kesusahan menjaga dua anak OKU, banyak pihak prihatin apabila mereka mendapat bantuan bulanan Jabatan Kebajikan Masyarakat (JKM) sebanyak RM600. Saya pula mendapat bantuan ibu tunggal, RM350 sebulan daripada Baitulmal,” katanya.