Monday, November 14, 2011

USTAZ HANAFI MALEK


beberapa hari lalu kot. ahad kalau tak salah. menonton rancangan tanya ustaz tv 9. rancangan favourite mak :). tetiap pagi mesti mak record citer tu punye. lepas balik jogging kang dia tengok hihi. kebetulan pulak tajuk kali ni 'ANAK ANUGERAH ALLAH'. macam best untuk ditonton.

meh sini nak kongsi kongsi dengan korang. nama ustaz penceramah ni Ustaz Hanafi Abdul Malik. best je tengok muka dia, senyummmmmm memanjang :). sejok hati hihi. Ustaz tu kasi petua macam macam.

Pertama ada kene mengena dengan surah Al-Fatihah. Ada satu kes ni, seorang ibu datang jumpa ustaz ni cerita masalah anak dia. anak dia ni belajar oversea tp tak habis, kawen dgn org sana. selalu keluar masok gereja. tak penah balik sejak kawen. ibu ni sudah sedih mengenangkan naseb anak dia. ustaz hanafi cakap "puan, puan amalkan apa yang saya akan ajar ni. tiap kali puan baca surah al-fatihah dalam solat, lepas je baca ayat ke-4 (iyyakanakbuduwaiyyakanasta'in), puan tarik nafas perlahan lahan dan berdoalah 'KEMBALIKAN ANAKKU'(doa dlm hati). baca fatihah perlahan lahan, kene tau setiap makna ayat dlm surah fatihah. tarik nafas perlahan lahan setiap satu ayat tu". Tak lama kemudian ibu tadi jumpa ustaz hanafi bitau yang anak dia telah kembali kepada dia. anak dia dah balik rumah dah. Menurut Ustaz Hanafi, berdoalah apa yang kita nak doa sekalipun selepas ayat ke-4 itu, insyaAllah Allah akan tunaikan :)

Ada pemanggil call bitau dia pun amalkan apa yang ustaz ni buat. dia amalkan sepanjang dia mengandung sampai la hari ni, alhamdulillah semua anak anak dia berjaya dalam hidup, anak anak dia menyenangkan hati dia. sejuk perut ibu mengandung :)

cerita ke-2: (ini petua mendapat anak bagi mereka yang belum ada rezeki baby lagi)

Ada sorang caller ni mintak pendapat ustaz. dia pernah hamil tapi kandungan hilang (aku tak faham apa maksud dia kandungan hilang huhu tp ustaz ckp tu biasa kandungan hilang). sekarang dah lebih 10 tahun kalau tak salah aku dia ckp dia tak de rezeki baby. dia tanya pandangan ustaz kalau dia amek anak angkat yang datang dari hasil zina. ustaz pun jawab, "kalau boleh jangan dulu amek anak angkat, cuba amalkan petua ni. amalan orang arab. segenggam kurma di blend dengan segelas susu kambing, minum awal pagi. sekali tu je blend. lepas tu, hari berikutnya amalkan makan kurma dan susu kambing. amalkan setahun, kalau lepas tu tiada jugak rezeki, boleh la ambil anak angkat". tapi ustaz tak galakkan amek anak angkat hasil dari zina sebab sedikit sebanyak ada kene mengena dengan peribadi anak tu. tak banyak la tapi. kalau boleh elakkan.

cerita ke-3:

Seorang pemanggil ni cerita pasal anak dia yang kecik kecik dah suka amek barang orang, kadang kadang amek pensel la pemadam la. dia pun tak tau kenapa anak dia macam tu. Ustaz pun menjawab "tiap kali anak dah tidur, baca satu ayat kt dalam asmaulhusna tu, 'YA SHAHID' sebanyak 319 kali dan tiup kat ubun2 anak. ayat ni mengelakkan anak anak melakukan jenayah macam zina ke mencuri ke dan sewaktu dengannya". Ustaz cakap buat kat baby baru lahir, insyaAllah dia tergolong dalam orang yang baik baik, insyaAllah :)

tetibe rasa macam banyak lagi nak kongsi kongsi tapi adalah malas nak taip haha! bukan kedekut ok tp tu la, kemalasan pula.

secara ringkas, korang amalkan surah AL-INSYIRAH. surah itu adalah sangat bagus, boleh lapangkan dada, kalau ada masalah hutang piutang pun bagus amalkan surah ni pastu kalau nak kasi anak anak suka tengok muka kite pun amalkan surah ni. pssstt, cekgu cekgu pon bagus amalkan supaya anak murid suka tengok kite, sejuk je dengar cekgu cekgu mengajar. Korang pegi tengok makna surah tu k. lepas tu ustaz cakap dalam mendidik anak, amalkan 7 P tapi aku dah tak ingat semua haha. apa kata korang tangok kat tv9 online (http://www.tv9.com.my). amalan 7P tu sgt menarik pastu mak aku memang amalkan dan memang la menjadi. lihat anak dia yang baik ni :p. (alhamdulillah)

pastu bahagian ketiga aku belum tengok lagi. tak sempat nak tengok bahagian 3 hihi. jadi jangan lupa tonton tv9 online ituuuuuu~~


Links to this post

Manfaat Surah Alam Nasyrah dan Petua Mendapatkan Zuriat

by WE HATE MANGGA MAGAZINE on Friday, May 14, 2010 at 10:09pm
MANFAAT SURAH ALAM NASYRAH

Sebentar tadi saya selesai menonton Tanyalah Ustaz bersama Ustaz Hanafi Abdul Malek (cuba cari profile FB beliau, tapi tak jumpa). Tajuk menarik untuk hari ni - ANAK ANUGERAH ALLAH. Topik yang saya kira sangat relevan memandangkan senario keruntuhan sosial dan cabaran-cabaran keibubapaan dalam membesarkan anak-anak.

Saya sangat-sangat bersetuju dengan konsep pendidikan berlandaskan agama adalah yang terbaik dan juga penyelesaian untuk 1001 macam permasalahan sosial. Semoga sahabat-sahabat dan mungkin saya juga (jika diizinkan Allah) mampu menjalankan amanah ini berlandaskan apa yang seharusnya bagi memastikan generasi akan datang, adalah generasi yang terpelihara dari 1001 macam cabaran masa kini.

Okay, saya sebenarnya nak kongsi beberapa ilmu yang saya peroleh sebentar tadi.

1. Untuk ibu bapa yang rasa kesabaran tercabar dengan kerenah anak-anak, amalkan membaca ayat pertama dalam surah Alam Nasyrah (yang bermaksud: [1]
Bukankah Kami telah melapangkan bagimu: dadamu (wahai Muhammad serta mengisinya dengan iman dan hidayah petunjuk) ? ). Kemudian, tiupkan pada tapak tangan, dan sapukan di dada. Amalkan ini selalu, mudah-mudahan kita akan punya kesabaran, kekuatan dan semangat dalam mendidik anak-anak.

2. Untuk mereka yang rasa terbeban dengan apa-apa temasuk juga bebanan hutang. Bacalah ayat kedua dalam surah Alam Nasyrah ( yang bermaksud: [2] Dan Kami telah meringankan daripadamu: bebanmu?). Kemudian, tiupkan pada tapak tangan, dan sapukan di kedua belah bahu.

3. Untuk mengurangkan rasa malas, menjadi lebih bersemangat dalam apa jua pekerjaan, bacalah ayat ketiga dalam surah Alam Nasyrah (yang bermaksud: [3] Yang memberati tanggunganmu, (dengan memberikan berbagai kemudahan dalam melaksanakannya)?). Kemudian, tiupkan pada tapak tangan, dan sapukan di bhgn pinggul dan pinggang.

4. Ayat keempat dalam surah Alam Nasyrah (yang bermaksud: [4]Dan Kami telah meninggikan bagimu: sebutan namamu) adalah sesuai untuk diamalkan bagi mereka yang perlu bergaul dengan orang ramai atau lebih sesuai untuk kemasyuran. Boleh juga diamalkan oleh ibu bapa untuk mendapat perhatian daripada anak-anak. Baca ayat tersebut, kemudian tiupkan pada tapak tangan, dan sapukan di muka.

Tafsiran seterusnya surah Alam Nasyrah:

[5]
Oleh itu, maka (tetapkanlah kepercayaanmu) bahawa sesungguhnya tiap-tiap kesukaran disertai kemudahan,

[6]
(Sekali lagi ditegaskan): bahawa sesungguhnya tiap-tiap kesukaran disertai kemudahan.

[7]
Kemudian apabila engkau telah selesai (daripada sesuatu amal soleh), maka bersungguh-sungguhlah engkau berusaha (mengerjakan amal soleh yang lain),

[8]
Dan kepada Tuhanmu sahaja hendaklah engkau memohon (apa yang engkau gemar dan ingini).

PETUA MENDAPATKAN ANAK

Menurut Ustaz Hanafi Abdul Malek, bagi mereka yang berhasrat untuk mendapatkan anak, minum segenggam kurma yang dikisar bersama segelas susu kambing. Sekali seumur hidup juga sudah mencukupi.

Selain itu, amalan makan 7 biji kurma dan susu kambing juga memberi banyak manfaat untuk kesihatan.

Selamat mencuba & maaf kalau saya ada tersilap di mana-mana.

No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.

Post a Comment