Tuesday, October 18, 2011

ATASI MASALAH HARDDISK FAILURE


Punca

Isu ini boleh disebabkan oleh mana-mana kemungkinan yang berikut:

hard drive tidak setup dengan betul dalam CMOS
hard disk yang tidak dapat dikesan
hard disk tidak setup
Bad disk hard drive

penyelesaian

hard drive tidak setup dengan betul dalam CMOS

pastikan bahawa hard disk adalah tetapan dalam CMOS Setup sebagai Auto atau bahawa ia betul manual dikonfigurasikan. Anda boleh mencari hard disk drive CMOS setting pada halaman spesifikasi hard disk.

hard disk yang tidak dapat dikesan


Jika anda baru-baru ini memasang apa-apa perkakasan baru-baru ini saya mencadangkan supaya ia dikeluarkan untuk mengesahkan ia tidak menyebabkan isu ini. Jika selepas peranti telah dibuang dan ia masih berulang lihat pula satu lagi peranti IDE / EIDE memastikan bahawa jumper betul ditetapkan pada hard disk.

In addition to removing any new hardware it's also suggested if you've recently moved the computer or installed anything inside the computer that the connections for the drive be checked. Usually it's best to disconnect the cables from the back of the drive and reconnect them to make sure they're connected properly. While inside also disconnect and reconnect the cable connected to the motherboard as well. While inside your computer make sure you're aware of ESD.(
Di samping itu untuk mencabut apa-apa perkakasan baru juga dicadangkan jika anda baru-baru ini dipindahkan komputer atau apa-apa jua yang dipasang di dalam komputer bahawa sambungan untuk drive diperiksa. Biasanya ia terbaik untuk mencabut kabel dari belakang drive dan menyambung semula mereka untuk memastikan mereka yang berkaitan dengan betul. Walaupun di dalam juga mencabut dan menyambungkannya semula kabel disambungkan ke motherboard juga. Semasa di dalam komputer anda pastikan anda sedar akan ESD.)

hard disk tidak di setup

Lihat sama ada hard disk dikesan oleh fdisk. Jika hard disk dikesan tetapi tidak mempunyai partition, cipta partition baru menggunakan fdisk. jika semua langkah-langkah di atas telah dibuat tapi masalah sama masih berulang itu tandanya harddisk anda rosak.

Jika ada, anda mungkin mahu menyambung satu lagi hard disk dikenali hard drive elok kepada komputer untuk menentukan sama ada ia boleh dikesan. Jika ia dapat dikesan, maka menggantikan hardisk anda. Jika ia tidak dapat dikesan, malangnya anda perlu untuk menggantikan motherboard atau controller kerana ia telah rosak.




No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.